Ernst Rudorff (1840-1916) Symphony 3 etc. from cpo

Started by Alan Howe, Friday 05 September 2014, 07:52

Previous topic - Next topic

eschiss1

Worldcat also lists an "An den Stufen des Thrones, Roman von E. Rudorff" which might be by someone else (Eric? Emilio? Evel? :) "E."?) but the time period is right (pub.1888 in Köln am Rhein.)

Alan Howe


eschiss1


Alan Howe


Simon

Does anyone have a work list form op. 30 to op. 55, or so? Grove's list isn't complete from that point on...

eschiss1

I can add the following without much difficulty. (Opp.31, 40, etc. we already have, of course.)
Op.9: 6 Lieder f. 3- u. 4stimm. Frauenchor. (pub.1870, Simrock.) Heft 1. (3stimm.) Herab von den Bergen zum Thale. Frühlingswanderung. Abendlich schon rauscht der Wald.  Heft 2. (4stimm.) Der Morgenwind. Aus des Knaben Wunderhorn. Lied der Spinnerin. ("Abendlich schon" - the text incipit (first few words...) - also known as "Abschied", and published separately in 1902, for men's chorus, also by Simrock.)
Op.28 is missing from that list, so: Drei Gedichte f. 1 Singst. m. Pfte. (An die Erntfernte ; Einsamkeit ; An die Wolke.) pub. 1882, Bote & Bock.
Op.32 - Drei Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. (No. 1. ,,O meine müden Füsse". No. 2. ,,Droben, wo die Linde steht". No. 3. Im Gartenhause: ,,Ich sitz' im Gartenhause".) (pub.1885 or earlier, Bote & Bock.)
Op.33 - Vier Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. (No. 1. ,,In dem Himmel ruht die Erde". No. 2. ,,O mein Stern". No. 3. Im November: ,,Die Blätter, die zerfetzten". No. 4. ,,Veilchen, wie so schweigend".) (pub.1885, Bote & Bock.)
Op.34 - 3 Duette f. 2 Frauenst. m. Pfte. (No. 1. Die Glocken: ,,Aus dem fernen Thal".  – 2. Die Schifferinnen: ,,Bin zur Welt gekommen einst auf Wogen".  – 3. ,,Gold'ne Brücken seien alle Lieder mir".) (pub.1888, Schlesinger.)
Op.35 - 3 Duette f. 2 Frauenst. m. Pfte. (No. 1. Am Staubbach: ,,Rauschet Fluthen, rauschet nieder". – 2. ,,Auf dem Gebirg da geh'n zu Zwein". – 3. Die Heimath: ,,Ich weiss ein theuerwerthes Land". ) (pub.1888, Schlesinger.)
Op.36 - 4 Lieder (republished in 2002)
Op.37 - ?
Op.39 - Toskanische Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. (pub.1889, Schlesinger.)
Op.42 - ?
Op.43 - ?
Op.44 - ?
Op.45 - Romantische Ouvertüre comp. und dem Andenken Robert von Keudells gewidmet ... (pub.1920) (yes, in list, but a little extra detail :) )
Op.46 - ?
Op.47 - ?
Op.53 - ?
Hrm, just noticed something, will get back to this list soon... (?s may have to be filled in later by searching post-1900 volumes of HMB, or in other ways. Anyways...)

Mykulh

Rudorff's Symphony No. 3 was published in 1910. Does anyone know if it was composed at that time? After all, he would have been around 70. Of course. anything is possible. I'm very curious and my usual sources have been no help.

eschiss1

Haven't been able to find out when it was premiered, don't know the locations of any manuscripts, composer biographies, correspondence in which he refers to the music, etc. that would help fix the date... sorry!

mjkFendrich

According to the accompanying booklet, Rudorff's 3rd symphony has been composed (completed?) and published by Simrock in 1910,
its premiere had been given on Feb. 11th, 1911 by the Berlin Philharmonic, conducted by Arnold Schattschneider.

Hope this helps.

Alan Howe

Very interesting. My copy's in the post from jpc, so I'm very much looking forward to hearing the work. Have you listened to it yet?

mjkFendrich

Well, I have listened to it - but not carefully enough to give a profound description or to tell you some
of my impressions that would do justice to the symphony. One thing however I can promise you is that it certainly remains within the romantic realms of this forum! 

eschiss1

Re Rudorff biography (in response to mykulh's composition date question, a sort of question I tend to concern myself with as well since I tend to be oddly skeptical of the common claim that works were composed in the same year they were published :) )- he does seem to have left some memoirs, early parts of which are excerpted in "Mendelssohn and His World" because of his family's relationship with Mendelssohn's and his recollection of the British premiere of the St Matthew Passion. See this Google Link et seq. (if and as available- or "Mendelssohn and His World",  ed. by R. Larry Todd, Princeton University Press, pub.2012, article "From the Memoirs of Ernst Rudorff", translated and annotated by Nancy B. Reich, pp.259-274.) I don't know if his memoirs continue into the 1900s-1910s- if so, that might answer. Maybe Prof. Reich might be contacted about the portion she didn't quote for this article? ... Might help for a Wikipedia or IMSLP worklist too, now I think about it... (I also find the title "Johannes Brahms im Briefwechsel mit Karl Reinthaler, Max Bruch, Hermann Deiters, Friedr. Heimsoeth, Karl Reinecke, Ernst Rudorff, Bernhard und Luise Scholz" interesting...)

Alan Howe

Re: Symphony No.3 all I can I say is: Clearly downstream from Schumann, Reinecke, Volkmann, Dietrich, Bruch, Gernsheim, Brahms, Herzogenberg, etc., this is a wonderful work. Hats off, gentlemen, a masterpiece!

Alan Howe

One of the most exciting things about this great (and I mean great) symphony is its rhythmic ingenuity. In that respect it's very much 'school of Brahms' (the late Dr Alan Krueck thought that Brahms' rhythmic inventiveness was one of the most important aspects of his music). However, Rudorff's music is clearly more advanced harmonically and pushes rhythm (and the contrasts between episodes) to greater extremes.

It's going to be hard to choose between this and Bargiel's Symphony in C as my symphonic discovery of the year. But they have one thing in common: if Bargiel seems to sum up the Beethovenian tradition; Rudorff seems to sum up that of Brahms.

Oh, and I forgot: performance and recording are magnificent. Conductor Frank Beermann is an expert at this type of music, as his cpo discography shows:
https://www.jpc.de/s/frank+beermann
...and the Bochum Symphony Orchestra are clearly an international-class ensemble.

Balapoel

Filling in the gaps...

1   Variationen (E) f. 2 Pfte zu 4 Hdn.
2   6 Lieder. (Im April. Ein Fichtenbaum steht einsam. Herbstlied. Stand ein Mädchen an dem Fenster. Erster Verlust. Bitte.) L
3   6 Gedichte v. J. v. Eichendorff. (Auf einer Burg. Wanderlied. Abendlandschaft. Der stille Freier. Liebe in der Fremde. Vorbei.)
4   6 vierhändige Klavierstücke. (Nachklang. Stimmen im Winde. Primula veris. Spanisch. Elfe. Fern hallt es am Schlosse.)
5   String Sextet in A, 3 vn, va, 2 vc, op.5;
6   ?
7   Romance in D, vc, orch, op.7;
8   Der Blonde Ekbert, Overture
9   6 Lieder f. 3- u. 4stimm. Frauenchor. Heft 1. (3stimm.) Herab von den Bergen zum Thale. Frühlingswanderung. Abendlich schon rauscht der Wald. 25 Ngr. Heft 2. (4stimm.) Der Morgenwind. Aus des Knaben Wunderhorn. Lied der Spinnerin.
10   8 Fantasiestücke, pf
11   ?
12   Otto der Schutz, overture
14   Fantasie in Bb, pf
15   Ballade (Introduction, Scherzo u. Finale) f. gr. Orch.
16   4 Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. Berlin, Bote & B. cplt Mk 2. No. 1. Romanze a. Quentin Durward: ,,Graf Guy, die Stunde naht". Mk 0,80. – 2. Frische Fahrt: ,,Laue Luft kommt blau geflossen". Mk 0,80. – 3. ,,Der Weg, den wir gewandelt".
17   4 lieder
18   Aufzug der Romanze (Tieck), solo vv, chorus, orch, op.18;
19   2 Gesänge f. S.-Solo, Frauenchor u. Orch. (od. Pfte.) (No. 1. ,,Die Liebe sass als Nachtigall". No. 2. Romanze. ,,Es stand ein Fräulein auf dem Schloss".)
20   Serenade for orchestra No. 1 in A
21   Serenade for orchestra No. 2 in G
22   6 Lieder f. dreistimm. Frauenchor ohne Begltg. (No. 1. ,,Wo noch kein Wandrer gegangen". No. 2. Ländliches Lied: ,,Aus dem tiefen stillen Grund". No. 3. Die Schnitterin: ,,Ich hab' manch Herz gefangen". No. 4. Der Hirt: ,,Jüngst sah ich einen Hirten". No. 5. ,,Grün war die Weide". No. 6. Kinderlust: ,,Nun feget aus den alten Staub".)
23   6 Lieder f. vierstimm. Frauenchor ohne Begltg. (No. 1. Mailied: ,,Im Maien, im Maien ist's lieblich und schön". No. 2. Zu Koblenz auf der Brücken". No. 3. Der verschwundene Stern: ,,Es stand ein Sternlein am Himmel". No. 4. Mädchenräthsel: ,,Träumt er zur Erde". No. 5. Bei Sonnenuntergang: ,,Fahr' wohl, o gold'ne Sonne". No. 6. Wiederhall: ,,In diesem grünen, grünen Wald".)
24   Variations in d minor on an Original Theme, op.24;
25   4 Lieder f. sechsstimm. Chor. (2 S., A., T. u. 2 B.) (No. 1. ,,All meine Herzgedanken." No. 2. Herbstlied: ,,O Herbst, in linden Tagen." No. 3. Frühlingsmarsch: ,,Hoch über euren Sorgen." No. 4. An die Sonne: ,,Scheuche doch mit deinem Pfeile.")
26   Gesang an die Sterne: ,,Sterne, in des Himmels Ferne", f. sechsstimm. Chor (2 S., A., T. u. 2 B.) u. Orch.
27   6 choral pieces, Op. 27. No. 5. Der Regenbogen: ,,Wo der Regenbogen steht" f. gem. Chor.No. 6. Jäger Wohlgemuth: ,,Es jaget ein Jäger so wohlgemuth"
28   3 Gedichte f. 1 Singst. m. Pfte. Berlin, Bote & B. No. 1. An die Erntfernte: ,,Diese Rose pflück' ich hier". Mk 0,80. – 2. Einsamkeit: ,,Wild verwachs'ne dunkle Fichten". Mk 0,80. – 3. An die Wolke: ,,Zieh nicht so schnell vorüber".
29   2 Konzertetüden (b minor, E)
30   4 Lieder f. gem. Chor. (No. 1. ,,Du liebe, treue Laute". No. 2. Abendlied: ,,Die Sonne geht hinunter". No. 3. Morgenlied: ,,Wer schlägt so rasch an's Fenster mir". No. 4. Angedenken: ,,Berg' und Thäler wieder fingen".)
31   Symphony No. 1 in Bb
32   3 Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. (No. 1. ,,O meine müden Füsse". No. 2. ,,Droben, wo die Linde steht". No. 3. Im Gartenhause: ,,Ich sitz' im Gartenhause".)
33   4 lieder
34   3 Duette f. 2 Frauenst. m. Pfte. cplt Mk 2,50. Berlin, Schlesinger. No. 1. Die Glocken: ,,Aus dem fernen Thal". Mk 1,30. – 2. Die Schifferinnen: ,,Bin zur Welt gekommen einst auf Wogen". Mk 1,30. – 3. ,,Gold'ne Brücken seien alle Lieder mir".
35   3 Duette f. 2 Frauenst. m. Pfte. cplt Mk 2,50. Berlin, Schlesinger. No. 1. Am Staubbach: ,,Rauschet Fluthen, rauschet nieder". Mk 1. – 2. ,,Auf dem Gebirg da geh'n zu Zwein". Mk 0,80. – 3. Die Heimath: ,,Ich weiss ein theuerwerthes Land"
36   4 Lieder für gemischten Chor
37   ?
38   Kinderwalzer f. Pfte zu 4 Hdn.
39   8 Toskanische Lieder f. 1 Singst. m. Pfte. cplt. Mk 5. Berlin, Schlesinger. No. 1. Verfolgung: ,,Und ob du mich liessest". Mk 0,80. – 2. Rosenschlingen: ,,Ich sah ein lichtes Wölkchen". Mk 0,80. – 3. Das Hündchen: ,,Steht mein Liebster auf dem Hügel". Mk 0,80. – 4. Die Turteltaube: ,,Die Turteltaube ist blieben allein". Mk 1. – 5. Sehnsucht: ,,Junger Knabe, der du gehest". Mk 1. – 6. Das Seufzerhaus: ,,Ich will ein Haus mir bauen". Mk 0,80. – 7. Die Morgenschwalbe: ,,Liebe Schwalbe, kleine Schwalbe". Mk 1. – 8. Verschwiegenheit: ,,Blaues Sternlein, du sollst schweigen".
40   Symphony No. 2 in g minor
41   Romance in D, vn, orch, op.41;
42   3 lieder
43   Herbstlied, 6vv, orch, op.43;
44   ?
45   Romantische Ouvertüre, op.45;
46   3 lieder
47   4 lieder
48   3 Romanzen, op.48,
49   Capriccio appassionato, op.49;
50   Symphony No. 3 in b minor
51   Impromptu, op.51;
52   Klavierstücke, op.52;
53   ?
54   Klavierstücke op.54
55   Variazioni capricciose, op. 55;