News:

BEFORE POSTING read our Guidelines.

Main Menu

Franz Lachner

Started by Alan Howe, Wednesday 19 January 2011, 19:57

Previous topic - Next topic

eschiss1


John H White

Sorry to trouble you once again Eric, but I cannot make out what key the horns are in on this manuscript score of what appears to be the Andante from Franz Lachner's 6th symphony. No doubt, had he written it in the 20th Century, he would have used valve horns in F, but I suspect that, back in the 1830s, only natural horns with interchangeable crooks for various keys were available. If that were so, then the D crook would seem to be the obvious choice. However, the upper stave appears to me to be in D and the lower one either in E or C? :-\
    I'm asking this, as I'm trying to copy this score out into Sibelius software, from which I hope eventually to get a fairly realistic play back.

eschiss1

do you mean on the first page? Corni in D/Corni in C...

John H White

Many thanks Eric; you've confirmed what I suspected on that first page.
    Cheers,
         John.

Peter1953

It took me a while before posting my opinion, because it's based upon only one work, which is symphony 5. And I admire John so much for his continuing advocacy of Franz Lachner.
I will put it like this: I think my opinion of the "Passionata" would be more mild if this symphony didn't feature so many repeated melodies, especially in movements  2  & 3. To my ears the tunes are a bit predictable. You know when which tunes will be repeated. And as a simple listener I think the symphony is rather long-winded. I wonder how the jury of the Wiener Gesellschaft der Musikfreunde would judge Lachner's work if it lasted 30-40 minutes instead of an hour. And I'm also intrigued by Robert Schumann's criticism (according to the booklet notes) that symphony 6 is twice as good.
Please don't think that Lachner's Preis-Symphonie doesn't give you a pleasant hour, but IMHO (and not more than that) this symphony is not really an exciting listening experience.

I don't have other works by Franz Lachner. Is his 8th different? Other recommendations?

eschiss1

The Lachner work I have heard most often so far I think, is a reconstruction on Marco Polo of a divertimento-like septet, coupled with Robert Fuchs' clarinet quintet, all played by the Ensemble Villa Musica in their pre-MDG days. The septet quotes a major Schubert work in the introduction to the first movement (... I think. Trying to remember which was written first), has quite a lot of good things to be said for it.

Alan Howe

The 8th is much shorter (at approx. 46 minutes). It's a fine work...

eschiss1

There's a couple of people on this forum who may be able to answer this for me.  When helping to prepare a still incomplete list of Lachner's compositions on en-Wikipedia, I found a source which claimed that the unpublished and without-opus-number 4th symphony of 1834 is in E(-natural) major, and wrote as much. (source was Hall's "Chronology of Western Classical Music" - too much of an omnibus, in retrospect, to be a source, I think!) I see now that Klassika gives the key of the 4th symphony as F major. So... who's right :) Anything more to be said about it?

Balapoel

I might be able to help your list. I have a database of all Franz Lachner's opus numbers except:
4-13, 15-19, 21, 24, 38, 42, 46-47, 53, 55, 67-69, 72-73, 90, 124-127, 131, 137, 144, 147-148, 151, 153, 157-169, 164, 171, 174, 182-183, 188-189

Any help filling in the gaps would be appreciated.

According to my sources, including the online Grove's (and two earlier editions) the symphonies are:
Symphony 1 in Eb , Op. 32 (1828) -recorded
Symphony 2 in F, Op. 44 (1833)
Symphony 3 in d minor, Op. 41 (1834)
Symphony 4 in E (natural) (1834)
Symphony 5 in c minor, Op. 52 (1835) -recorded
Symphony 6 in D, Op. 56 (1837)
Symphony 7 in d minor, Op. 58 (1839)
Symphony 8 in g minor, Op. 100 (1851) -recorded


Balapoel



eschiss1

the list, some of it better sourced than other parts, is over here - any sourced improvement is much appreciated of course. Thank you!

Balapoel

I've taken a look - and can fill in some of the gaps. I've never dealt with Wiki, so I'll just add them here, if anyone doesn't mind.
Year is composition or publication, if the year of composition isn't known. Some of the detailed song lists are from http://hofmeister.rhul.ac.uk.
-
Balapoel

Op. 2, piano sonata in f# minor (1825)

Op. 3, Momento capriccioso in a minor for piano 4-hands (1824)

Op. 23, Morgenhymne. Chor f. Sopran, Alt, Tenor u. Bass m. willk. Begl. d. Pfte oder d. Physharmonica

Op. 27, 4 songs: Neuer Frühling. Wanderers Gebet. Ihr Traum. Fragen. Op. 27, (Herz, mein Herz, sie nicht beklommen – Du bist, o Herr mein Stern! – Ich kann es nicht fassen – Du fragst ob ich dich liebe)

Op. 28, Waldvöglein. Gedicht v. Vogl, f. Sopran oder Tenor. Op. 28. (Das Vöglein hat ein schönes Loos.)

Op. 31, Die 4 Menschenalter. Cantate von Seidl. Vollständiger Clavier-Auszug mit Singstimmen. Op. 31

Op. 33, Sangerfährt (Bard's Journey), 16 songs to texts by Heinrich Heine (1833)

Op. 34, Der Ball auf dem Kirchhofe. Nachts in der Cajüte. War ich zu Haus. 3 Gedichte f. eine Singstimme mit Pfte. u. Vclle (oder Flöte, Violine, Horn)

Op. 35, 12 deutsche Gesänge. Op. 35 . 1stes Heft, (An meinem Herzen, – Vöglein, hüpfet im Haine, – Vöglein, einsam in dem Bauer, – Der Liebe Schmerzen weinen, – Die Nacht sinkt hin, – Ruhe, süss Liebchen, im Schatten.) 2tes Heft, (Die Mühle, die dreht ihre Flügel, – Wach' auf zur Liebe, – Ich sass bei jener Linde, – Ich weiss nicht, was soll es bedeuten, – Uns're Quelle kömmt im Schatten, – Hab' oft im Kreise der Lieben.)

Op. 36, 3 deutsche Gesänge (probably 3 deutsche Gesänge. [mislabeled] Op. 56, (Siehst du am Abend die Wolken zieh'n – Dicht in Blättern eingeschlossen – Wenn ich einst von jenem Schlummer.)

Op. 37, Des Sängers Feierstunden. Ein Cyclus von Liedern. Op. 37 . No. 1, Leichter Sinn. (Heiter, froh und sorgenlos) 20 Xr. No. 2, Lob der Weiber. (Ström' aus mein Lied.) No. 3, Eine Liebe. (Nun einen Mai gibt's im Leben) à 30 Xr. No. 4, Die Sterbende. (Mutter! mein blasses Gesicht.) No. 5, Das wandernde Glöckchen. (Schon wares vom Baume die Blätter gesunken.) No. 6, An Hertha. (Wenn ich dir in's klare Auge.) No. 7, Ihr Name. (Ich grub in Gold) à 20 Xr. No. 8, Abend. (Herrlich steigt der Abend nieder) 30 Xr. No. 9, Lied des Gärtners. (Lasst euch pflücken, lichte Blümlein,) 15 Xr. No. 10, Einsiedlers Grab. (Die Grab hat mir gegraben,)

Op. 40, Der Sternenkranz, f. 4 Männerstimmen. Op. 40. (Was darf sich wohl.) (1835)

Op. 45, Moses (oratorio) (1833)

Op. 48, Deutsche Gesänge f. 2 Singstimmen m. Begl. d. Pfte. Op. 48. (So wahr die Sonne scheinet – Liebste, was kann uns denn scheiden? – O Liebe, die Triebe) (1836)

Op. 49, 6 Deutsche Gesänge mit Begleitung des Piano Forte ... Op. 49. (No. 1. Die Ilse, von Heine. No. 2. Eine alte Geschichte, von Heine. No. 3. Ihr Schattenbild, ... Heine. No. 6. Ständchen, von Rellstab.) (1830)

Op. 50, Ständehen (song?)

Op. 51, 2 geistliche Gesänge m. Orgel oder Pfte. Op. 51, (Du bist erblasst – Noch kommt sie nicht die Sonne) (1837)

Op. 54, 6 deutsche Gesänge für Bariton oder Alt. Op. 54. 1stes Heft. (Es reden und träumen die Menschen so viel – Einsam wandl' ich meine Wege – Mir träumte traurig schaute der Mond.) (1837)

Op. 56, Laute Liebe, f. eine Singst. m. Begl. d. Pfte u. Vclle (od. Horn.) (1837)

Op. 58 (same as Symphony 7), Erhörung, f. eine Singst. m. Begl. d. Pfte u. Vclle (od. Horn.) (1839)

Op. 59, Frauenliebe und Leben

Op. 60, Der Sturm, f. 4 Männerstimmen m. willkührlicher Begl. d. Pfte. (1839)

Op. 61, 3 Gesänge von L. Koch, f. 2 Soprane, Tenor u. Bass. (Beim Sonnenaufgange. Der Kirchhof. Abschied der Auswanderer.) (1860)

Op. 62, Introduction und Fuge in d minor für Piano- forte zu vier Händen (1835)

Op. 63, 3 Lieder: 1 Vöglein mein Bote! Lied, aus Op. 63. (Vöglein flieg' fort); 2 Dir allein! Lied, aus Op. 76. (Möchte jedem gern die Stelle zeigen); 3 Kehr' ein bei mir! aus Op. 77. (Du bist die Ruh').

Op. 64, 3 Gesäage f. 4 Männerstimmen. Cah. 1. Op. 64 (Was macht der Lenz? – So sanft wie auf den Zweigen – Wenn wir am frühen Morgen). (1842)

Op. 65, 3 Gesänge f. vier Männerst. Part. u. St . 8. Köln, P.J. Tonger Mk 2,50. No. 1. Trinkspruch: ,,Wann der Trunk am besten schmeckt". Mk 1. – 2. Schlummerlied: ,,Holder Schlummer, steige nieder". Mk 1. – 3. Ständchen: ,,Lasst die Nachtigallen klagen".

Op. 66, 3 Gesänge f. vier Männerst. (No. 1. Die Liebe: ,,Ihr fraget, was die Liebe sei". No. 2. Mailied: ,,Du bist uns treu, geliebter Mai". No. 3. Ständchen: ,,Schläfst du Holde?")

Op. 70, 3 Lieder für eine Singstimme mit Begleitung des Pianoforte ... 70tes Werk. No. 1. Der Himmel. No. 2. Die Quellen. No. 3. Das Echo (Wanting) (1840)

Op. 71, 3 Lieder f. 4 Männerstimmen. Op. 71. (Vier Elemente rufen die Welt – Tausend Augen blitzen – Es schläft, wohl unter Hecken).

Op. 77 (also string quartet No. 3 in Eb; probably mislabeled opus), Frühling und Liebe. Morgenlied. Lätare. 3 Gesänge f. 3 Soprane m. Begl. d. Pfte. Op. 77. Partitur u. Stimmen. (Im Rosenbusch die Liebe schlief – Die Sterne sind erblichen – Wir bringen einen Maien hier)

Op. 78, 3 Gesänge Op. 78. Ich muss hinaus. Die kleine Maria (Wie die Blum' in ihrer Dolde) Die Schiffahrt (Das waren mir selige Tage) (1845)

Op. 79, 4 Gesänge für 4 Männerstimmen. Op. 79. Partitur und Stimmen . (Die Rheinländer Heft 8. 9.) 8. Mainz, Schott. Heft 1, Im Winter. Hund und Katzen (Was ist die Erde, seit der Frühling schied – Mauskätzchen gab ein grosses Fest). 1 Fl. 12 Xr. – 2, In's Weinhass. Der verlegene Wirth (le's Weinhaus treibt mich dies und das – Herr Wirth, ein Gläschen Wein) (1845)

Op. 80, 3 Gesänge f. 3 Sopranstimmen m. Begl. d. Pfte. Op. 80. 3tes Heft. Klavierausz. u. Singst. (Mondscheinnacht. Abendlied. Frühlings-Lied.) (1847)

Op. 80, 3 Gesänge f. 3 Sopranstimmen mit Begl. d. Pfte. Op. 80. 2tes Heft. Part. u. Stimmen. Im Winter. Hexenlied. Frühlings-Ankunft (Was ist die Erde – Die Schwalbe fliegt – Nach diesen trüben Tagen) (1845)

Op. 81, 4 Lieder. Op. 81. (Errathene Liebe. Wiegenlied. Tief Blick in Blick. Einsam verlassen sein.) (1847)

Op. 81, 7 Lieder. Op. 81. Zwölf Freier. Die Waise (Der Frühling kehret wieder). Die Quelle (Arme Quelle). Sie weiss es nicht. Der blinde Leiermann (Nicht Staub, nicht Wind). Zwischen Mond und Sonne (Ich sah dem Glanz der Sonne). Wanderlied (Was lange nun). (1845)

Op. 82, Seit ich ihn gesehen. Lied v. Chamisso, f. eine Singstimme m. Begl. d. Pfte u. obl. Clarinette (oder Violoncelle) (1846)

Op. 83, 6 Kinderlieder von Hoffmann v. Fallersleben. Op. 83. 8vo. (Paukenschlägerlied. Der Abendstern. Sonntag. Wettstreit. Steckenpferdreiterlein. Biene.) (1846)

Op. 84, 7 Lieder f. Bass (od. Alt.) Op. 84. (Im Walde. Reue. Seemann. Gute Nacht. Herr Schmied, beschlagt mir mein Rösslein. Muth. Das treue Ross.) (1847)

Op. 85, Der 63ste Psalm für 4 Frauenstimmen m. Pfte (od. Harfe.) Klavier-Ausz. u. Stimmen. Op. 85 (1847)

Op. 86, 3 Gedichte von F. Rückert, f. 2 Singstimmen m. Pftebegl. (Tanzlied. Abendfeier.) Ich liebe dich, weil ich dich lieben muss.) (1847)

Op. 87, Rondo for piano trio

Op. 88, Sommer, Herbst, Winter, Frühling. 4 Gedichte von L. Koch, f. 2 Soprane, Tenor und Bass. Op. 88. (1847)

Op. 89, Kriegers Gebet: ,,Du bist, o Herr, mein Stern," f. vierstimmigen Männerchor u. vollst. Militair-Musik. Op. 89. (1847)

Op. 93, 2 Gedichte von Dräxler-Manfred f. vierstimmigen Männerchor u. Harmonic- (od. Pfte-) Begl. Op. 93. No. 1, 2 . 8vo. Mainz, Schott. No. 1, Der sechste März. Partitur und Klavierauszug nebst Singstimm. (1 Fl. 12 Xr.) Instrumentalstimm. (1 Fl. 12 Xr.) – 2, Das Lied von der Freibeit. (1848)

Op. 94, 3 Gedichte von Hoffmann v. Fallersleben, f. 4 Männerstimmen. Op. 94. Part. u. St. (Morgenlied. Liebe. Stöpselzieher.) (1849)

Op. 95, Fünf leichte Stücke f. Pfte zu 4 Hdn

Op. 95, 6 Kinderlieder v. Hoffmann v. Fallersleben. 2tes Heft. Op. 95. (Nur eine kleine Geige. Der Stieglitz. Wiegenlied. Mauskätzchen. Beim Schneeballen. Frühlingsbotschaft. (1848)

Op. 96, 6 Duetten f. 2 Singstimmen m. Pfte. Op. 97. Heft 1, 2. Mainz, Schott à 1 Flr. 12 Xr. Heft 1, Die Kinder auf dem Wasser. Des Frühlings Ruf. Gute Nacht. – 2, Mailied. Im Walde. Ihr lieben Vöglein singt.

Op. 97, 6 Duetten f. 2 Singstimmen m. Pfte. Op. 97. Heft 1, 2. Mainz, Schott à 1 Flr. 12 Xr. Heft 1, Die Kinder auf dem Wasser. Des Frühlings Ruf. Gute Nacht. – 2, Mailied. Im Walde. Ihr lieben Vöglein singt.

Op. 98, 6 Kinderlieder. 3te Lief. Op. 98 (Der Täubchen Tod. An den Mond. Des Schmetterlings Sterbelied. Mückentanz. Mein Apfelbaum. Du kriegst ihn nicht) (1854)

Op. 99, 3 Canon f. 3 Soprane m. Pfte. 4te Samml. d. Terzetten. No. 1, Wer nie sein Brod in Thränen ass. No. 2, Wonne der Wehmuth. No. 3, Frühlingsgebet. (1855)

Op. 101, 3 Lieder v. Geibel. (Des Müden Abendlied. Die junge Nonne. Schmetterling.) (1856)

Op. 102, 3 Psalmen f. 2 Chöre. (Die Erde ist des Herrn. Herr wer wird wohnen. Gott sei uns gnädig.) (1856)

Op. 103, Festchor zu Mozart's Säcularfeier, f. Männerstimmen mit Harmoniebegleitung. Partitur. Clavierauszug u. Singstimmen (1857)

Op. 104, Siegesgesang aus ,,Hermannschlacht" von Klopstock, f. vierstimm. Männerchor mit Blasinstrumenten. Partitur mit beigefügter Pftebegl . (1857)

Op. 105, 3 Gesänge f. 3 Frauenstimmen. (Gute Nacht. Libellentanz. Abendfeier.) (1857)

Op. 105, 2 Gesänge f. 3 Frauenst. arranged with Orchestra (Libellentanz: ,,Wir Libellen hüpfen". Abendfeier: ,,Ave Maria".) (1874)

Op. 106, 6 Duetten f. Sopran u. Alt mit Pfte. (Gespielen. An den Mai Des Vögleins Tod. Im Walde. Der Bettler. Weihnachtsfreude) (1857)

Op. 107, 4 Gedichte von L. Kech, f. 2 Soprane, Tenor u. Bass. No. 1, Morgen. No. 2, Mittag. No. 3, Abend. No. 4, Nacht. Part. u. St . (1858)

Op. 108, 3 Quartetten f. 4 Frauenstimmen. Part. u. St . 8, Mainz, Schott. No. 1, Die Sonne ist erschienen. (1860)

Op. 109, 6 lieder ohne Worte for piano (1856)

Op. 110, 12 Gesänge f. Sopran, Alt, Tenor u. Bass. 8. Winterthur, Rieter-Biedermann. Heft 1, Frühlingslied (Tief im grünen). Ein geistlich Abendlied. Frühlingslied (Alle Vögel sind schon da). Wanderlied. Part. u. Stimmen (20 Ngr.) 1 Rt. – 2, Die drei Zauberstimmen. Auf der Wanderung. Frühlingsglaube. Hund und Katzen. Part. u. Stimmen (25 Ngr.) 1 Rt. 5 Ngr. – 3, Abendfeier. Kirmesslied. Gebet. Erntelied.  (1859)

Op. 111, 12 Lieder f. Sopran (od. Ten.). Heft 1–3. Mainz, Schott à 1 Fl. 21 Xr. Heft 1, Im Wald, im hellen Sonnenschein. Kornblumen flecht' ich dir zum Kranz. Das reizende Mädchen. Neue Liebe. – 2, Gudruns Klage. Meiden. Die Lilien glühn in Düften. Mir erblüht im Gemüth – 3, Klinge mein Pandero. Feierabend. Höchstes Leben. Der arme Taugenichts. (1860)

Op. 112, Sturmesmythe, von Lenau. Männerchor mit Orchester- Begleitung ... Opus 112

Op. 114, 3 Chöre f. 4 Männerst. (Canon. Abendfeier. Raum dem Lenze.) (1863)

Op. 116, 4 Lieder v. Hoffmann v. Fallersleben. (Heimliche Liebe. Frohe Lieder will ich singen. Libellentanz. Könnt' ich meine Seele tauchen.) (1863)

Op. 119, 3 Gedichte von L. Koch f. S., A., T. u. 2. B. No. 1, Ruhen. 1 Fl. No. 2, Träumen. 1 Fl. 12 Xr. No. 3, Erwachen. (1865)

Op. 123, Festlied v. W. Müller f. 4stimm. Männerchor u. Harmonie-(od. Pfte-)

Op. 128, 3 Lieder (Tanzlied. Wanderers Nachtlied. Beim Feste) f. Männerst. Part. u. St (1867)

Op. 132, Ave Maria f. S. u. kl. Chor m. 2 Viol., Vla, Vcllo u. Cb (od. Org.).  (1870)

Op. 133, Ave Maria f. A. m. 2 Violen, 2 Vcllo u. Cb. (od. Org.) (1869)

Op. 134, 6 Lieder f. A. (Die stille Wasserrose. Frühling. Er ist's. Ein Stündlein wohl vor Tag. Lebewohl. Das verlassene Mägdlein.) (1869)

Op. 136, Choral works; No. 2, An die Nacht, f. 4 Männerst.

Op. 143, Fest-Marsch für Blechinstrumente [4 Trompeten, Althorn, 4 Hörner, 3 Posaunen, Tuba und Bombardon. Pauken, 4 kleine Trommeln, grosse Trommel und Becken]. (1873)

Op. 149, Gebet: ,,Herr, den ich tief im Herzen trage" f. S. u. A. m. Harm. od. Org

Op. 152, 6 Lieder (Frohe Lieder will ich singen-Es rauben Gedanken den Schlaf mir. Im Herbste: Seid gegrüsst mit Frühlingswonne. Frühlingsglaube: Die linden Lüfte sind erwacht. Abendwolken: Wolken seh' ich abendwärts. Leicht in dem Herzen.) (1872)

Op. 160, Elegy in c minor for 5 cellos (3 movements)

Op. 161, Der 30. Psalm für Sopran m. Begl. d. Orch. und beigefügtem Auszug für Pfte od. Orgel. Part. u. Orchesterstimmen (1873)

Op. 162, Ave Maria, für Sopran solo und Chor mit Begleitung von zwei Violinen, Viola, Violoncello und Bass. Op. 162 (1873?)

Op. 163, Der 26. Psalm (,,Richte mich, o Ewiger!"), für eine Bassstimme mit Bgl. des Orchesters oder Pianoforte oder Orgel. (1873)

Op. 165, Macte Imperator. Ausgabe f. Männerchor (1874)

Op. 166, Abend-Elegie (,,Leise verrauscht des Tages Klingen"), für Tenor, Violine und Orgel oder Harmonium oder Pfte. (1874)

Op. 167, 3 Chöre für Männerstimme. Op. 167 (1874)

Op. 168, Stabat mater f. 2 Frauenst. m. Violen, Vcelli u. Cb. (od. Org. od. Physharmonika.) (1875)

Op. 169, 9 Gesänge f. S., A., T. u. B. No. 1. Abendlied: ,,Der Abend sinkt" Mk 1. No. 2 Liederlust: ,,Es giebt noch auf Erden" Mk 1. No. 3. Um Mitternacht: ,,Gelassen stieg die Nacht an's Land Mk 1. No. 4. Des Erühlings Rnf: ,,Wacht auf! wacht auf! ihr Thäler" Mk 1. No. 5. Gebet: ,,Herr, Herr, den ich tief im Herzen trage" Mk 1,80. No. 6. Nord oder Süd Mk 1. No. 7. Kirmesslied: ,,Frisch Clarinett u. Hackebrett" Mk 1. No. 8. Abendfeier in Venedig: ,,Ave Maria!" Mk 1,80 No. 9. Fastnacht-Willkomm: ,,Munter getanzt, fröhlich gezecht" (1875)

Op. 172, Sechs Klavierstücke. (1876)

Op. 178, 4 Gesänge f. drei Frauenst. m. Pfte. 8. München, Aibl. Heft 1. No. 1. Lerchenlied: ,,Hoch im blauen Himmelsrund". No. 2. Abendfrieden: ,,Die Vögel auf den Zweigen". Klavier-Auszug u. Singst . (Mk 1.) Mk 2. – 2. No. 3. ,,Lasst uns fröblich singen". No 4. Der 64. Psalm: ,,Lehre, Ewiger! mich deine Wege". (1877)

Op. 179, Hornesklänge. Männerchor m. 1 Tromp., 4 Hörnern u. 2 Fag. (1877)

Op. 180, Martini Kirchweihe: ,,O heiliger Martine". Chor f. Männerst. u. Bar.-Solo. (1877)

Op. 181, Kriegsgesang. Chor f. Männerst. u. Orch., f. Pfte zu 4 Hdn arr. v. J.N. Cavallo. (1877)

Op. 184, 4 Gesänge f. 2 Frauenst. m. Pfte. (No. 1. ,,Horch, die Abendglocken klingen". No. 2. Vergangenheit: ,,Hesperus, der blasse Funken". No. 3. Kurze Freude: ,,Muck und die Fliege verheirathen sich". No. 4. Die Fischerkinder: ,,Sie pflückten sich Wasserrosen". (1879)

Op. 185, 4 Gesänge (Gedichte von F. Dahn) für Sopran, Alt, Tenor und Bass. Op. 185 (1879)

Op. 186, 4 Gesänge f. S., A., T. u. B. 2. Heft. (No. 1. Leichenbegängniss: ,,Wir wollen die Braut begraben". No. 2. Gesang der Gemeinde: ,,Gott, segne dein Volk". No. 3. Lebenslust: ,,Wir summen u. weben". No. 4. Kriegslied: ,,Wie lieblich winkt der Mondenschein hinein".) (1880)

Op. 187, 6 Gesänge für vier Frauenstimmen. Op. 187 (1880)

Op. 191, songs or choral pieces. Op. 191. No. 3. Was man stehlen kann u. was nicht: ,,Gold und Silber und Juwelen"

Op. 192, 3 Soloquartette f. Männerst, Op. 191. No. 1. Er ist's: ,,Frühling lässt sein blaues Band". No. 20. Lachner, Franz, Op. 191. No. 2. Sternennacht: ,,Es lächeln und nicken". No. 21. Lachner, Franz, Op. 191. No. 3. Was man stehlen kann u. was nicht: ,,Gold und Silber und Juwelen".

Without Opus number (or at least none that I could find a link)

Die Bürgschaft, opera (1828)

Alidia, opera (1839)

Benvenuto Cellini, Opera (1849)

3 lieder ohne Worte for Harp (1856)

Fantasie in f minor for Horn and Piano (1825)

Nonet in F (1875)

Piano Trio No. 1 in E (1828)

Piano Trio No. 2 in c minor (1829)

Trio in Bb for piano, clarinet and horn (1830)

Septet in Eb (1824)

Wind Quintet No. 1 in F (1823)

Wind Quintet No. 2 in Eb (1827)

Andante in Ab for Blechblaser (1833)

Lanassa, incidental music (1830)

Catharina Cornaro, Königin von Cypern. Grosse tragische Oper in 4 Akten, opera (1841)

König Oedipus, ballet

Flute Concerto in d minor (1832)

Harp Concerto No. 1 in c minor (1828)

Harp Concerto No. 2 in d minor (1833)

Ouverture zur Cantate: Die vier Menschenalter, einger. f. do. von J. v. Blumenthal (1835)

Symphony No. 4 in E (1834)

Fugue in F for organ

Fugue in e minor for organ

Prelude and Fugue in b minor for organ

Prelude and Fugue in e minor for organ

Fantasia in Ab for piano 4-hands

Piano Sonata in a minor (1824)

15th Psalm, choral

Der 134ste Psalm f. 2 Sopr., 2 Alt, 2 Tenore u. 2 Bässe. (1843)

Der 120ste Psalm. Chor f. 2 Sopran- u. Altstimmen. (O sieh unverwandt.) (1844)

Beim Sonnenaufgange. Der Kirchhof. Abschied der Auswanderer. 3 Gesänge f. 2 Sopr. Ten. u. Bass. (Du nah'st – Seht, der Mond – Heimathsland) (1842)

Deutsche Gesänge f. 2 Singstimmen m. Begl. d. Pfte. Op. 48. (So wahr die Sonne scheinet – Liebste, was kann uns denn scheiden? – O Liebe, die Triebe). (1836)

2 Romanzen aus der Oper: Alidia (Von fernem Meeresstrande – Nimmer will es mir tagen) (1842)

Das Lied von der Liebsten (Ich will meine Seele tauchen) (1837)

Der Sänger am Rhein. Deutsche Lieder (Ach wär' mein Leid so ferne – Da steh'n sie rings und sehn – Vöglein ohne Ruh und Rast – Wenn ich in deine Augen sehe – Mir träumte von einem Königskind – Die Lotosblume ängstigt sich) (1835)

Der Soldatenstand. (Die Welt ist gross)., song (1834)

Deutsche Lieder (nos 1-12). No. 1, Herbst (Es rauschen die Winde) 30 Xr. No. 2, Verlangen (Ich weiss im grünen Walde) 20 Xr. No. 3, Bewusstsein (Ich sass im Grünen) 45 Xr. No. 4, Der Ball auf dem Kirchhofe (Die Jungfrau schläft in der Kammer) 30 Xr. No. 5, Nachts in der Cajüte (Das Meer hat seine Perlen) 30 Xr. No. 6, Wär' ich zu Haus (Der Sturm speilt auf zum Tanze) 30 Xr. No. 7, Frauen-Liebe (An meinem Herzen) 30 Xr. No. 8, Die freien Sänger (Vöglein hüpfet im Haine) 20 Xr. No. 9, Die gefangenen Sänger (Vöglein einsam iu dem Bauer) 15 Xr. No. 10, Nachtigall (Der Liebe Schmerzen weinen) 30 Xr. No. 11, Lied von der Nacht (Die Nacht sinkt hin) 15 Xr. No. 12, Schlummerlied (Ruhe süss Liebchen im Schatten) (1843)

Deutsche Lieder (nos 13-21) No. 13, Die Müllerin (Die Mühle die dreht ihre Flügel) 20 Xr. No. 14, Morgenständchen (Wach' auf zur Liebe) 20 Xr. No. 15, Die Zufriedenen (Ich sass hei jener Linde) 20 Xr. No. 16, Die Lore Ley v. Heine (Ich weiss nicht, was es soll bedeuten) 30 Xr. No. 17, Die Quelle v. Chamisso (Uns're Quelle kömmt im Schattes) 20 Xr. No. 18, Frisch gesungen von Chamisso (Hab' oft im Kreise der Lieben) 20 Xr. No. 19, Mitternacht (Wie dunkle Träume) 30 Xr. No. 20, Lauf der Welt (An jedem Abend geh' ich aus) 30 Xr. No. 21, Die Räthsel (Deine weichen Lilienfinger) (1843)

Die Grillen. Lied. (Ich sass und schrieb im Grase.), song (1840)

Die Schifffahrt (Das waren mir selige Tage), song (1845)

Fern und Nahe (Weste säuseln deinen Namen)., song (1837)

Ich muss hinaus., song (1845)

lch wandelte unter den Bäumen. Gedicht v. Heine, song (1842)

Leichter Sinn, (Heiter, froh und sorgenlos), song (1838)

Lied des Minnesängers. (O Waldes Grün, verborgnes Thal.), song (1838)

Ständchen. (Leise flehen meine Lieder)., song (1837)

Waldklänge. No. 1, Waldvöglein (Das Vöglein hat ein schönes Loos) f. eine Singstimme m. Pfte und Horn (oder Vclle) 45 Xr. No. 2, Waldwärts (Waldwärts geht mein Pfad) f. eine Singstimme m. Pfte u. Horn (oder Vclle) 1 Fl. No. 3, Jetzt ist alles gut (Frühling ist gekommen) f. eine Singstimme m. Pfte u. Violine., songs (1834)

Zigeunerlied v. Göthe f. B.-Solo u. Chor m. Pfte. Klav.-Ausz. u. Singst ., song (1868)

JimL

Very few concertante works, I notice.  And interesting choice of instruments for the few I see.  There are particular dearths of works for flute and harp from this period in the repertory.  If there are MS available they might be worth dusting off.

eschiss1

Thanks! Much of interest there. Didn't know or had forgotten he wrote 2 harp concertos, though I think I recalled about one. Besides the Monatsberichte, what are your sources for the list? (I sometimes find the Musiksammlung catalog at onb.ac.at - where the HMB scans are webhosted, at that! - useful too.)

EarlyRomantic

Hello Gentlemen,Have been so happily excited to see this topic live a lasting, full life!Early, I exhorted its readers to summon the whole of their heart and mind to ascertain what we could purposefully, practically do to vivify the Lachner brothers.That you surely have! Generally, Franz seems to be liked, enjoyed, and admired enough for this to have an inception.After the erudition and effort of Balapoel, I was interested to see That Jim and Eric picked up on the harp concertos. Jim's right about the scarcity of those from the Romantic Age, and about the greater rarity of exhumation of those few. Not seen on this admirable list, I guess because it was not one of the original gaps needing to be filled, are 2 concertos for bassoon that I long ago read Lachner had composed. Concerted works for harp and bassoon- the originality of instrumental choices adds even further to Lachners appeal! Do any readers know of a release entitled, loosely, "Early Romantic German Opera Arias"? Included were Lortzing, Spohr, Conradin Kreutzer, and, yes, Lachner.Jansug Kakhidze led the Tbilisi Orchestra, and soprano Cornelia Much. Lachner was represented by an excerpt from the mentioned-in-this-threads-listopera, "Alidia".It is introduced by a harp obbligato saturated with the essence of early romanticism.I know the Bel Canto Italians were there first, but Lachner keeps a beautiful entity fresh and breathing with life. If this is an example of what he could do with the harp....! I once read, also, that  the harp held an important place in Lachners dramatic scores. ( Oh, the Operas and Incidental Music!)In 1829, a notice in the Wiener Zeitung reviewed a performance of the 1st concerto by Munich harpist Krings-Eichthal, perhaps for whom it was written. She had a high reputation in Munich and beyond at the time. I read that the other concerto, in D minor, is authenticated by a manuscript in the Munich State Library. While the topic here is, of course, Lachner, a small subtopic is the Romantic literature for the harp with orchestra( or did I just make it a subtopic?!)Allow me a few lines of going a little out of orbit. I love the harp, and, just as Jim said, there are so few Romantic works for it, inundated by the ubiquitous violin and piano(NOT a bad thing), unless something valuable and expressive is neglected. I've long wished for a resuscitation of forgotten Romantic harp concertos. Parish-Alvars has at least one still unrecorded, in E minor. I have a lovely concerto from the Consulate Era by Pierre Dalvimare on LP by champion- of- the-forgotten, Marielle Nordmann. Nicholas Bochsa wrote four. The one in D minor has the fragrance of Chopin from well before Chopin( did it work the other way around?).  I've never understood the neglect  by Britain of their own John Thomas, Welsh hapist to Queen Victoria. All that I've heard of his is so melodic, lyrical, and elegant. Two concertos by him, I think.Charles Oberthur, a German resident in England much of his life, even produced a work featuring his instrument  the harp onthe poignant subject of Lady Jane Grey. Ferdinand Hummel, director of the Berlin Theater, penned a Grand Fantasy for harp& orchestra in 1884. Just a few years ago, Xavier de Maistre recorded Zabels beautiful  C minor harp concerto from the end of the 19th Century. Nicolai Wilms' wonderful Nonet for strings was noticed here just a short time ago. He wrote a Konzertstucke for harp and orchestra just after 1900 that was performed often. I know that there have been numerous wishes among readers here for more Romantic concertos for piano, violin, cello, occasionally horn or trombone.Does this extend to the harp, too? Especially when much of this repertoire is British or British-derived, it is baffling, and disappointing, that labels like Chandos or Hyperion have not  pursued it. Any suggestions? Are you, forum members interested in this  music? To be more topical, I certainly, deeply desire to hear Lachners essays in the form. I seem to remember finding evidence of a recording of one of Lachners harp concertos once, on a label entitled Musica Bavarica. As I said at the outset, thanks for the appreciation for Franz Lachner. I'm no John White, but I am an adoring distant cousin. I hope that this thread continues for a long time, and that it even kisses Lachner awake in some real way  after over a century of sleep.

Balapoel

My primary sources are:

Groves online edition (current)
Grove's Dictionary, 3rd edition (1939)
Grove's Dictionary (1908)
http://hofmeister.rhul.ac.uk
http://www.recmusic.org/

--
Balapoel