News:

BEFORE POSTING read our Guidelines.

Main Menu

Recent posts

#91
Recordings & Broadcasts / Re: Vilma von Webenau Piano Qu...
Last post by Alan Howe - Tuesday 16 April 2024, 12:25
A full listing of her compositions is given by Wikipedia (in German); as you can see, the vast majority of her compositions are songs, so I have tried to pick out her larger-scale works (in bold type):

    An einem schwülen Sciroccotag [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Malwida von
       Meysenbug
    Befreiung [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Juliane Ludwig-Braun
    Bettelmanns Hochzeit (aus des Knaben Wunderhorn) [für Singstimme und Klavier]
    Der Fakir [Oper]
    Der Mond geht auf [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Omar Chayyām
    Der Poldl (Eine Alt-Wiener Geschichte in 6 Bildern)
    Die Ballade vom Spielmann [für eine Singstimme und Kammerorchester]
    Die Himmelspförtnerin [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Franz Karl Ginzkey
    Die Prinzessin [Zwischenspiel in einem Aufzug]
    Divertimento [Kleine Suite für Orchester]
    Don Antonio [Oper in drei Aufzügen]
    Drei Lieder [für Singstimme und Streichorchester]
        Unruhige Nacht; ,,Heut ward mir bis zum jungen Tag" von Conrad Ferdinand Meyer
        Erinnerungen; ,,Der Nachtwind hat in den Bäumen" von Nikolaus Lenau
        Die Wetterfahne; ,,Was ist das für ein Jungfräulein" von Franz Schmidt
    Drei Lieder [für Singstimme und Klavier]; Text von Peter Sturmbusch
        O Mutter, Maria
        Von Busch und Bäumen fällt Blatt auf Blatt
        Ich bin so müde
    Drei Lieder [für Singstimme und Klavier]
        Mondaufgang; ,,Seltsam in den Büschen" von Ferdinand Avenarius
        Ich sehe hinauf; Text von Friedrich Nietzsche
        Fromm; ,,Der Mond scheint auf mein Lager" von Gustav Falke
    Drei Lieder [für Singstimme und Klavier]; Text von Franz Peter Kürten
        Die Soldatenbraut; ,,Des Baumes Schatten"
        Schweigen; ,,Schweigen, meine Perlentruhe"
        An den Sommerwind; ,,Nimm den Duft der Chrysanthemen"
    Drei Lieder im Volkston (aus des Knaben Wunderhorn) (Incipit: Widele wedele hinterm
       Städtele) [für Singstimme und Klavier]
    Ein kurzer Augenblick [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Omar Chayyām
    Einst [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Karl Stieler
    Erinnerungen [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Nikolaus Lenau
    Es ist so still um mich her [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Peter Sturmbusch
    Frau Judith [für eine Sprechstimme und Klavier]; von Josef Kiss
    Frau Müllerin [Lied für Singstimme und Klavier]
    Heut Nacht hat's Blüten geschneit [Lied für Singstimme und Klavier]; Peter Sturmbusch
    Horch, welch ein Zauberton [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Sándor Petőfi
    Ich bin so müde [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Peter Sturmbusch
    Im Gasthaus zu des Königs Knecht [für eine Sprechstimme und Klavier]
    Im Lenz [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Paul Heyse
    Irdische und himmlische Liebe [Lieder für Singstimme und Klavier]
        I. Wir tanzen den Rei'n
        II. Maria Maienkönigin
        III. Das Weltall durchfluten Ströme des Lebens
        IV. In Frieden ziehn wir unsre Strasse
        V. Wer spricht von Alter und von Einsamkeit
        VI. Das Tagwerk ist getan
    Klavierquartett in e-Moll
    Klavierstücke
    Klavierstücke
        Der Königssohn
        Die Prinzessin
        Die Hexe
        Die Fee
        Die Hochzeit
    Klavierstücke
        Frühling
        Sommer
        Herbst
        Winter
    Kleine Ballettsuite [für Orchester]
        Marsch der Eiszapfen
        Tanz der Schneeflocken
        Lied des Sturmes
    Komödie in vier Bildern (Personen: Colombine, Pierrette, Pierrot, Harlekin)
    Lieder der Geisha [für Singstimme und Klavier]
        Im Frühling war's
        Ihm zu gefallen
        Das gab ein Staunen
        Herbst ist es nun
    Lieder für Singstimme und Klavier
        Schnee; ,,Kein Laut ist weit und breit" von Trude von Guttmann
        Sterne; ,,Die Sterne ermatten" von Trude von Guttmann
        Winter; ,,Die Flocken fliegen" von M. von Grünzweig
    Marienlieder [für Singstimme und Klavier]
        Die Verkündigung (,,In Demut neige ich mich")
        Christi Geburt (,,In einer Krippe liegt mein Kind")
        Golgatha (,,Mein Sohn, mein Sohn")
    Mein Liebchen wir sassen beisammen traulich im leichten Kahn [für Klavier]
    Mittagsrast [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Wilhelm Lackinger
    Mondaufgang [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Ferdinand Avenarius
    Musik zu Andersens Märchen ,,Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern" [für 3
       Sopranstimmen, 2 Altstimmen, 1 Tenorstimme oder kleinen Chor und Orchester]
    Mysterium [Musikalisch-dramatisches Gedicht] (Früherer Titel: Der Weg)
    Nachtgefühl [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Martin Greif
    O Schifflein unterm Regenbogen [Lied für Singstimme und Klavier]
    Orchesterwerk
        Scaramouche
        La lune blanche
        Dame souris

    Ouvertüre ,,Zum goldenen Horn" [für Orchester]
    Pastorale [ein Hörspiel]
    Rauhreif knistert in den Zweigen [Lied für Singstimme und Klavier]
    Salambô Suite [für Klavier]
        Das Gelage
        Salambo's Klage
        Abzug der Barbaren
        Gebet an den Mond
        Jubel beim Anblick des heiligen Schleiers
        Das Molochopfer
        Der Hochzeitszug
    Schnee [Lied für Singstimme und Klavier]
    Schönes Land wir lieben dich [Lied für Singstimme und Klavier]
    Silberner Schein des Mondes im Hain [Lied für Singstimme und Klavier]
    Sommerlieder [für Streichquartett und eine Sprechstimme]
        Rittersporn
        Roter Mohn
        Vergissmeinnicht
        Kornblumen
        Jasmin
        Rosen
    Streichquartette
    Stücke für Violine und Klavier
    Suite Pan [für Orchester]
    Suite Sommernacht [für Orchester]
    Symphonie für Streichorchester
    Unruhige Nacht [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Gottfried Keller
    Unruhige Nacht [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Gottfried Keller (andere
       Fassung)
    Variationen für Orchester
    Vergebliches Ständchen [für Orchester]
    Vier Tänzerinnen gewidmet: Der Dame in Violett, Der Dame in Rot, Der Dame in Grün, Der Dame
       in Gelb [für Klavier]
    Vokalwerk ohne Titel [für 4 Solosingstimmen (Mädchen, Hirt, 1. und 2. Zwerg), Chor
        und Orchester]
    Wach auf [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Omar Chayyām
    Wetterfahne [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von Franz Schmidt
    Wie tief doch die Felder schweigen [Lied für Singstimme und Klavier]
    Winter [Lied für Singstimme und Klavier]; Text von M. von Grünzweig
    Zwei Lieder [für Singstimme und Klavier]
        Im Lenz; ,,Im Lenz wenn Veilchen blühn" von Paul Heyse
        Hochsommernacht; ,,Stille ruht die weite Welt" von Martin Greif
    Zwei Lieder [für Singstimme und Klavier]
        Im Lenz; ,,Im Lenz wenn Veilchen blühn" von Paul Heyse
        Schnee; ,,Kein Laut ist weit und breit" von Trude von Guttmann
    Zwei Lieder [für Singstimme und Klavier]; Text von Omar Chayyām
        Wach auf!
        Der Mond geht auf
    Zwei Lieder [für Singstimme und Klavier]
        Durch letztes Blühen geht ein Welken
        Schönes Land wir lieben dich

https://de.wikipedia.org/wiki/Vilma_von_Webenau#Werke
#92
Recordings & Broadcasts / Re: Vilma von Webenau Piano Qu...
Last post by Alan Howe - Tuesday 16 April 2024, 09:52
Try this, Colin:
https://www.youtube.com/watch?v=cCYXr58oFOQ

Biography:
Vilma von Webenau was born in Constantinople on February 15, 1875. She studied music in Munich and Vienna and was the first student of Arnold Schönberg. Schönberg gave her harmony and composition lessons from 1898 to 1902. Afterwards she lived in Vienna as a music teacher and performed her first works there in 1907. Vilma was a member of the club of Viennese musicians and was one of its more prominent members. She held music theory lectures in 1917 and 1918. She died in Vienna on October 9, 1953. She was interred at Vienna's Central Cemetery, though the whereabouts of her grave are apparently unknown.
https://scholarsarchive.byu.edu/sophsupp_gallery/40/

As you can see, her studies with Schoenberg took place fairly early in his career, around the period he was composing Verklärte Nacht 1899) and Pelleas und Melisande (1902-3), so I'm guessing we're as 'safe' with her as with are with, say, Johanna Senfter or Mathilde Kralik von Meyrswalden.
#93
Composers & Music / Re: Jakab Gyula Major Concert ...
Last post by Gareth Vaughan - Tuesday 16 April 2024, 09:12
That is my opinion, based on the scores of his which I have managed to see so far. The Hungarian State Library digitised the ms. 2nd piano concerto for me, I have a photocopy of the printed Piano Sonata, and I have seen the scores at the BL (the Symphonie hongroise, Op. 17; Serenade for strings, Op. 24 and Cello  concerto, Op. 44).
#94
Recordings & Broadcasts / Re: Grzegorz Fitelberg: Sympho...
Last post by Mark Thomas - Tuesday 16 April 2024, 08:39
Despite repeated listens I've jut failed to engage with this work. It certainly sounds appealing but there's an emptiness to it, as if it was a student exercise written out of duty rather than out of compulsion to create. So, as Alan writes, some of the elements are there: promising material, inventive and colourful orchestration but the drive to create something memorable is somehow lacking. 
#95
Recordings & Broadcasts / Re: A trip to the record store...
Last post by semloh - Tuesday 16 April 2024, 03:42
In the 60s, I got many of my LPs from the Squires Gate Long-Playing Record Library (Blackpool, UK), founded by Penguin Record Guide faithful Ivan March in the 1950s. Later called the Squires Gate Music Centre, with branches across the UK, it was also the source of a host of catalogies and hard-to-find discographies. Yes, LP's arriving by post was fun!
#96
Recordings & Broadcasts / Re: Grzegorz Fitelberg: Sympho...
Last post by semloh - Tuesday 16 April 2024, 03:27
Yes, I agree, Alan. Like an empty chocolate box.....  ;D
#97
Recordings & Broadcasts / Re: Vilma von Webenau Piano Qu...
Last post by semloh - Tuesday 16 April 2024, 03:23
As an early student of Arnold Schönberg, do we know if the music falls into UC's remit, Alan? I've never heard her music, nor even of her, so I have no idea myself.
#98
Composers & Music / Re: Jakab Gyula Major Concert ...
Last post by semloh - Tuesday 16 April 2024, 03:20
Quote from: Gareth Vaughan on Monday 08 April 2024, 22:27.... I think Major is a truly undeservedly unsung composer.

What evidence do we have to support that view, Gareth?
#99
Recordings & Broadcasts / Re: A trip to the record store...
Last post by Alan Howe - Sunday 14 April 2024, 17:31
The one big plus today in comparison to the 'old days' is the near-certainty that CDs will play properly. In the days of vinyl, there was always the fear that purchases made away from home would turn out to feature poor pressings or - horror of horrors - SCRATCHES! DG releases were usually OK, but EMI were often terrible. I never did find a pristine set of Karajan's Tristan und Isolde.
#100
Recordings & Broadcasts / Re: A trip to the record store...
Last post by Febct - Sunday 14 April 2024, 16:05
I always have lived within shouting distance of New York City - and, for eight years in the late-90s/early 2000s, in Manhattan itself.  My workplaces (this was long before Zoom!) all were in the City - from 1966 to 1997.

NYC had dozens of retailers - vinyl and cassettes, and then CDs.  There were at least three huge Tower Record stores, two HMVs, two Virgins, the well-known Record Hunter, Academy Music and others scattered amongst the neighborhoods.  I always would have in my pocket a want-list, compiled from reading the reviews in Gramophone, Fanfare, American Record Guide, et al.  And usually I'd walk out of these stores with shopping bags full.

When business would take me to other places - all across the USA and often Toronto (monthly), London and Munich (quarterly) - I would usually loiter for an extra day so to visit the local music outlets.

Today's "shopping" via the Internet is concise, fairly easy, and allows international access - but it's bloodless.  No more repartee with the store clerks, or with fellow customers.  No more idle browsing to unearth gems from the back burner - new repertoire or new composers. As with most aspects of our modern lives, I now purchase my CDs technologically - via a few keyboard strokes instead of plucking them, pristine-covered in cellophane, while delighting in the "find."